Monday, June 29, 2009

Jika Alat Pengetuk Berteknologi Tinggi Lama dah Wujud sebelum Hammer, apa akan jadi jika ada orang cipta Hammer?

Persoalan di blog kali ini adalah bagaimana susahnya orang kita nak terima idea baru.

Hammer adalah penukul. Orang dah lama cipta hammer sejak dari zaman batu lagi. Teknologi hammer adalah paling simple. Ambil ja batu, lekat pada kayu dan ketuk. Itu ialah hammer.

Katakan sebelum wujud hammer, orang zaman batu dah lama dah wujud alat penukul berteknologi tinggi, Boleh align position hammer dengan paku. Lepas tu ada actuator nak ketuk. Remote control lagi. Segala saintis dan jurutera zaman dulu dah habis jutaan ringgit buat R & D pasai hammer actuator ni. Koloni manusia di bumi ni dah terima konsep hammer actuator ni dari zaman nenek moyang mereka lagi dah.


Tiba2 di akhir zaman ni, tahun 2009 datang seorang jurutera muda yang otak geliga. Dia perkenal hammer jenis simple. Yang ada besi di atas sebatang kayu. Jurutera muda ni siap tunjuk demo lagi betapa senangnya guna hammer simple ni.


Agak-agak semua pembaca blog ni la, adakah koloni manusia senang2 nak terima idea hammer simple ni? Sebabya dari zaman sebelum masihi lagi dah ada hammer actuator yang guna remote control, yang boleh align paku dengan tepat. Hammer simple ni pula guna kudrat nk hentam paku.


Jawapanya tidak semudah itu. Golongan saintis akan tulis paper masuk high impact journal macamana nak buat welding pada besi dan pemegangnya. Juga nanti ada orang kaji bagaimana hentakan hammer boleh rosakkan sel2 tangan. Ada juga yang gatai2 pergi paten hammer ni.


Pendek kata tak semudah itu satu produk baru nak masuk dalam pasaran. Juga tak semudah tu penerimaan masyarakat kat produk tu.


Ini baru analogi mudah. Kita fikir tengok, macamana barang2 sekeliling kita boleh kita improve jadi barang yang lebih berguna. Tapi dah jadi budaya orang kita, barang2 baru ni kena kutuk dulu. Kritik macam2. Kalau pengeluar hilang sabar, berkuburlah produk tu.


Jadi bila kita jumpa apa2 produk baru, think positif, mungkin ada gunanya pada kita suatu hari nanti.

No comments:

Post a Comment